Tisíce letadel křižují evropské nebe bez pasažeru. Aerolinky nechtějí přijít o letištní sloty
Publikováno: 19.01.2022 13:21:26
V Evropě během letošní zimy vzlétnou tisíce ,,letadel duchu", která nepřevážejí téměř žádné cestující, upozorňuje server CNBC. Muže za to přetrvávající nízká poptávka po letecké dopravě způsobená pandemii koronaviru a také pravidlo Evropské komise. To aerolinkám nařizuje využít alespoň polovinu přidělených letištních slotu, tedy vzletových a přistávacích intervalu. V opačném případě by společnostem hrozilo, že o sloty přijdou. Některé z nich proto raději odstartuji i s prázdným letadlem. Například nemecká Lufthansa nedávno varovala, že až 18 tisíc jejich letů, tedy přibližně pět procent ze všech uskutečněných v zimních měsících, bude zbytečných. Zrušit je ale nemůže, protože by ztratila letištní sloty. Podobné je na tom i její dceřina belgická firma Brussels Airlines. Ta vypraví od prosince do března asi tři tisíce skoro prázdných letadel.
Tuzemské Smartwings podle své mluvčí Vladimiry Dufkové jen kvůli udrženi slotu s nedostatečné zaplněnými letadly nelétají. Ani jim se však stávající systém nezamlouvá. Evropská komise by mela najít cestu, jak neblokovat zájemce o provoz reálných linek a nenutit provozovat prázdné či spatně využité lety jen pro udržení pozice na letišti, uvedla Dufková.
S tímto stanoviskem souhlasí také expert na leteckou dopravu ze společnosti EY Petr Kováč. ,,Současné předpisy jsou málo flexibilní a vůbec nereagují na aktuální mimořádnou situaci. Evropská komise by mela pravidlo změnit," myslí si Kováč.
Brusel kvůli letadlům duchů v posledních týdnech kritizuji rovněž environmentální aktivisté. Na letadla totiž připadá zhruba 14 procent ze všech emisi skleníkových plynu, které do ovzduší vypouští dopravní sektor.
Evropská komise se navíc v rámci svého balíčku Fit for 55 zavázala do roku 2030 uhlíkovou stopu o 55 procent snížit. ,,Evropská unie je nepochybné ve stavu klimatické pohotovosti," poznamenala k tomu ironicky na Twitteru známa švédská aktivistka Greta Thunbergova.
,,Vysoké znečištění způsobené těmito lety je zcela v rozporu s klimatickými cíli EU," přidal se belgický ministr mobility Georges Gillkinet, jenž v dopise vyzval Evropskou komisi, aby konala. Kritici zároveň poukazují na to, že mnohé mimoevropské státy pravidla ohledně využívaní letištních slotu kvůli koronakrizi pozastavily.
Ne každý však souhlasí. Společnost Airports Council International (ACI), která zastupuje světová letiště, vyjádřila Bruselu svou podporu. Pravidlo o využívaní slotů je podle ní důležité pro udrženi konektivity a konkurenceschopnosti v odvětví. Šéf ACI Olivier Jankovec dokonce zpochybnil, že se tvrzení Lufthansy o obrovském množství úplně prázdných letu zakládá na pravdě.
Za Evropskou komisi se minulý týden překvapivě postavila také irská letecká společnost Ryanair. Výkonný ředitel Ryanairu Michael O ‘Leary poukázal v rozhovoru se serverem Politico na skutečnost, že limit pro využívaní slotu už byl Evropskou unii snížen. Lufthansa nadto dostala kvílí pandemii od německé vlády vysokou půjčku ve výši několika miliard eur., A stále není spokojena," rýpl si do rivala O ‘Leary.
Ryanair loni žaloval Brusel kvůli krizové pomoci konkurentem u Soudního dvora Evropské unie.
Jak se bude spor dále vyvíjet, je v tuto chvíli obtížné předjímat. Limit pro využívaní letištních slotu se má v lete zvednout na osmdesát procent. Podle Kováče se mezinárodni letecká doprava z koronakrize už nyní zotavuje. Nebude to však nijak rychlý proces.,. Na úroveň před pandemii se létaní vrátí až kolem roku 2024 nebo 2025," míní Kováč.
Zdroj CNBC, E15
Dokumenty ke stažení
K&L Rock zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory.